Ako sme s manželkou začali zarábať cez internet

|

Prvý kontakt s internetom

Môj prvý kontakt s web stránkou bol, keď sme otvorili ubytovanie v súkromí vo Vysokých Tatrách, bolo to v roku 2005. Online svet ma lákal, ale nevedel som o tom dokopy nič. Mal som v podstate šťastie, že som dal naprogramovať web stránku, vtedy neznámemu, teraz už priateľovi, Jarovi Pitoňákovi z www.jp-design.sk. Šťastie preto, že nezáleží tak na dizajne stránky, ako na funkčnosti a hlavne, aby sa dobre umiestňovala vo vyhľadávačoch a to Jaro vedel urobiť správne, čo veľa programátorov nevedelo a nevie do dnes. Pre nich je hlavné to, aby vyzerala na oko dobre.

Prvý kontakt so SEO

Snažil som sa o to, aby sa stránka zobrazovala vyššie vo výsledkoch, tak som hľadal niečo o tom, ale informácií nebolo až tak veľa, ako dnes. Narazil som na jednej web stránke na banner s ponukou, že pomáhajú dostať sa vyššie vo výsledkoch na Google, tak som reagoval. Bola to firma so sídlom vo Švédsku. Kontaktovali ma telefonicky, opýtali sa ma, že na aké slová by som sa chcel posunúť vyššie.

Po návrhu slov, sme sa dohodli. zaplatil som okolo 30 tisíc slovenských korún, za asi 10 kľúčových slov. Nevedel som vtedy, že čo urobili, ale bol to minimálny zásah. Dnes viem, že iba upravili kľúčové slová v textoch a title. Nič viac!!! Vtedy to, ale stačilo na to, aby sa stránka naozaj posunula vyššie.


Programátor bol tak v pohode, že zaregistroval moju web stránku do katalógov a tým mi určite pomohol. Lebo vtedy bral Google katalógy do úvahy viac, ako dnes.

Moje začiatky s reklamou na internete

Môj web si žil svojim životom až do roku 2009, kedy sme prerobili ubytovanie v súkromí na penzión. Tam sa začali moje začiatky s reklamou na internete.

Kúpil som si prvú knihu o Google Adwords a začal som si sám spúšťať reklamu.

Oslovila ma jedna z veľkých spoločností, že mi bude spúšťať reklamu. Ja som sa dal prehovoriť, aj keď som sa pýtal, že v čom je to výhodnejšie, tak ma prehovorili, že sú profesionáli a že spúšťajú reklamu viac ako 1000 klientom. Dnes viem, že to bola chyba, lebo keď niekto spúšťa reklamu tak veľa klientom, nevie sa venovať ani jednému poriadne. Vyvolával som tam denno denne, keď som niečo potreboval a kým sa tam niekto na to pozrel, prešli aj dva dni. Reklamu spúšťali zo svojho účtu. Ja som sa nahneval a spustil som aj ja reklamu na rovnaký web zo svojho útu, ale na to Google zareagoval tak, že zvýšil cenu za preklik asi desaťnásobne, lebo som mal nastavené autoatické ponuky cien. Nesmiete spustiť reklamu z dvoch účtov na jednu web stránku, Google to berie, ako neserióznu praktiku a potrestá Vás zvýšením cien za preklik.

Musel som niečo urobiť, tak som hľadal nejakého odborníka. Našiel som ho cez internet. Mal som šťastie (ja verím, že to bol môj osud, pre niekoho karma), že ma učil Google Adwords človek, ktorý bol šéfom tímu priamo v Google Slovensko. Školil som sa cez Skype. Do detailov sme preberali funkcie Adwords, ako aj Etarget a naučil ma používať nástroj na sledovanie návštevnosti Google Analytics.

Takto som získal prehľad a skúsenosti o platenej reklame. Myslel som si, že to stačí, SEO som neriešil. Penzión sme mali výborne obsadený. Všímal som si, že sa zobrazujeme aj v neplatených pozíciách (organické vyhľadávanie) veľmi dobre, ale nevedel som ako sa to dá ovplyvniť.

V tom čase som takisto zaplatil jednému pánovi za nastavenie Skliku na českom www.seznam.cz (lebo česi vyhľadávajú prevažne na Sezname, nie na Google). Ďalej som pokračoval v kampani sám.

Od nuly

S penziónom som skončil kvôli nezhodám s otcom, s ktorým som podnikal. Ďalšia skúsenosť v živote, žiadne spolky!!! A rodinný podnik tiež už nikdy.

S tehotnou manželkou sme sa odsťahovali do podnájmu a začali úplne od nuly, s pár eurami na účte. Nemali sme nič, ani auto, iba pár vecí na oblečenie a jeden notebook.

Kúpil som si kniku od Martina Domesa, Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky, aby som mal prehľad o tom, ako sa tvoria web stránky, ako to celé funguje. Nakoľko som bol bez práce, tak prvýkrát v živote som sedel od rána do večera za počítačom, aby som sa učil. Oči som mal opuchnuté, žilky v nich popukané, ako keby som preflámoval celé noci. Po asi dvoch mesiacoch si oči zvykli.

Medzitým sa nám narodil syn a tak sme sa tlačili v tej jednej izbe už traja. Eurá sa míňali, tak som musel zohnať zamestnanie, aby som mohol uživiť rodinu a zaplatiť podnájom.

Dohodol som sa s kamarátom (Martin Smoleňák), ktorý vlastní spolu s bratrancami firmu na výrobu drevených eurookien, že im pomôžem rozbehnúť ich podnikanie cez internet, čo viem, že sa podarilo. Dnes určite patria medzi najväčších výrobcov na Slovensku. Aj keď ma práca bavila, i tak som nebudoval niečo svoje. Aj keď priznávam, že som to mal ľahšie v tom, že to bol kamarát, ktorý ma rešpektoval. Po šiestich mesiacoch som odišiel, aj keď som ešte nemal presnú predstavu o tom, že čo budem robiť.

Moja predstava bola, že budem realitný maklér v Poprade, alebo budeme s maželkou prevádzkovať cestovnú agentúru. S realitami mi pomohol kamarát z detstva (Miloslav Macko), ktorý vlastní realitnú kanceláriu v Prešove. Ukázal mi, ako sa hľadajú nehnuteľnosti, kde sa inzeruje a podobne. Ja som mu na oplátku pohol z jeho webom, lebo sa zobrazoval slabo. Ešte dnes jeho web stránku nájdete vysoko na Google na slová: byty Prešov, reality Prešov, pozemky Prešov a podobne.

Môj predaj realít skončil ešte skôr, ako začal.
Zohnal som niekoľko bytov a spustil Google Adwords, ale byty sa takto nedajú ponúkať. Ľudia len vyklikajú kredit a nič. Efekt minimálny. Ponuky treba pozadávať na realitné portály a pravidelne ich pridádávať, lebo vždy pribúdajú nové a tie Vaše klesajú dolu.
Jednu skúsenosť spomeniem. Zavolal mi klient, že má záujem. Kontaktoval som majiteľa nehnuteľnosti a dohodli sme si stretnutie. Lenže mobil mi spadol na zem a vymazalo sa mi číslo na klienta. S majiteľom nehnuteľnosti sme pravdaže čakali zbytočne, klient neprišiel a k tomu som mu nemal ako zavolať. Dodnes sa na tom s manželkou občas zasmejeme.

Začiatok podnikania s maželkou

Ja som taký, že sa nespolieham iba na jednú vec, lebo zo skúsenosti už viem, že sa môže stať, že to nepôjde, tak pre istotu mám niečo v zálohe. Počas voľných chvíľ sme s manželkou napĺňali web s pobytmi na Slovensku. Spustil som Adwords, ale nič. Prišlo veľké sklamanie. Po asi dvoch týždňoch, prišla prvá objednávka a ja som vedel, že keď príde jedna, tak príde aj druhá a tak sa aj stalo.

S manželkou sme napĺňali web stránku, ja som spúšťal reklamy a začal som riešiť SEO. Pomedzi to som riešil weby, ktoré padli vo výsledkoch, alebo mali klienti záujem sa dostať hore.

Spomeniem zopár:

www.autodax.sk - pri prerábaní webu ho pochovali programátori, neboli nastavené title, bolo to celé zle presmerované, nebolo správne poriešené stránkovanie, bolo toho proste dosť. Opravoval to jeden chalan asi 3-4 celé dni a web pekne vyskočil hore, ešte dnes ho nájdete na subwoofery do auta, či auto hifi vysoko, ale SEO tam nik už dlhšie nerieši.

www.bobotuning.eu - takisto ho programátor pochoval, vôbec sa nezobrazoval vo výsledkoch, dlho bol prvý na chiptuning, ale tiež už tam dlhšie SEO nerieši

www.izlato.sk - toto riešim dodnes, lebo ma to baví

Dnes na www.sorger.sk máme v ponuke najviac pobytov na Slovensku a na www.destinacie.sk ponúkame zájazdy od desiatok známych cestovných kancelárií.